Trendy w architekturze – kolorowy beton

Artevia™ Kolor stanowi innowacyjne rozwiązanie architektoniczne przeznaczone dla profesjonalistów oraz odbiorców indywidualnych. Kolekcja barwionych betonów dekoracyjnych wychodzi naprzeciw twórczej wyobraźni architektów i urbanistów pozwalając na tworzenie przestrzeni o dużej sile wyrazu, a także umożliwiając łączenie wysokich walorów użytkowych ze współczesnymi trendami.

Znany od tysiącleci beton obecnie uznawany jest za coś więcej niż tylko materiał konstrukcyjny. Światowej sławy architekci używają go jako element dekoracyjny, pozwalający na realizację najbardziej śmiałych pomysłów. Beton z dodatkiem pigmentów umożliwia wykreowanie zaskakujących powierzchni w przestrzeni publicznej i w obrębie zabudowań prywatnych.

Fot. Lafarge
Wiadukt w miejscowości Tarragona w Hiszpanii wyróżnia się żywym kolorem dzięki zastosowaniu betonu barwionego Lafarge

Beton Artevia™ Kolor sprawdza się wszędzie tam, gdzie oprócz wysokich parametrów  eksploatacyjnych potrzebne są niecodzienne rozwiązania estetyczne. Materiał budowlany dostępny teraz także na polskim rynku to rozwiązanie rozpowszechnione na całym świecie.
Z kolorowego betonu zbudowano m.in. Galerię Sztuki w Cascais w Portugalii czy wyróżniający się żywą barwą, pomarańczy wiadukt w Hiszpanii. Produkt Lafarge ma również szerokie zastosowanie przy budowaniu ścian oraz wszelkich konstrukcji pionowych.

Fot. Lafarge
Galeria Sztuki w Portugalii

Bardziej trwałe nawierzchnie

Artevia™ Kolor na powierzchniach poziomych może być alternatywą dla kostki brukowej. Betonowe nawierzchnie są odporne na odkształcenia czy porastanie trawą. Mają też bardzo wysoką odporność na obciążenia i krótszy czas wykonania. Zastosowanie technologii Lafarge przy budowie ciągów komunikacyjnych, ścieżek rowerowych czy skwerów narażonych na intensywną eksploatację obniża koszty utrzymania, ponieważ nie wymagają one konserwacji i poprawek, jak w przypadku kostki czy płyt chodnikowych. Przy wykorzystaniu betonów Lafarge powstało otoczenie wielu biurowców w Atlancie w USA, a także nadmorskie promenady w RPA czy place miejskie i skwery publiczne w Kanadzie i Portugalii.

Fot. Lafarge
Nadmorska promenada w Durban, RPA – dzięki plastyczności betonu kolorowego Lafarge uzyskano efekt kolorowych fal

Estetyczne połączenia

Dzięki właściwościom konstrukcyjnym i plastyczności betonu możliwe  jest uzyskanie zaskakujących form o niekonwencjonalnych fakturach.  Betony Artevia™ Kolor sprawdzają się także w połączeniu z wieloma innymi materiałami budowlanymi. Efektownie wygląda zestawienie kolorowego betonu z elementami naturalnymi – drewnem, kamieniem, metalem lub gresem zarówno na powierzchniach pionowych, jak i poziomych.

Paleta 14 odcieni Artevia™ Kolor daje możliwość kreowania przestrzeni architektom, urbanistom, a także odbiorcom indywidualnym. W projektowaniu niebanalnych rozwiązań  sprawdza się też łączenie kolorowych betonów Lafarge i linii Artevia™ Decor, charakteryzującej się fakturą, z widocznym kruszywem.

Gwarancja jakości

Kolorowa mieszanka betonowa produkowana jest z komponentów o stałej jakości, i powstaje – podobnie jak wszystkie produkty Lafarge – w warunkach wysokiej kontroli jakości. Świeża mieszkanka sprawdzana jest zarówno w wytwórni, jak i na placu budowy.

Grubość wylewki

Rekomendowana przez Lafarge grubość wylewki z zależności od przeznaczenia nawierzchni:

  • 8 cm na istniejących płytach betonowych i asfaltowych
  • 12 cm pod ciągi piesze na podłożu gruntowym (grunt, chudy beton, stabilizacja)
  • 15 cm pod lekki ruch samochodowy (grunt, chudy beton, stabilizacja)
  • według indywidualnego projektu pod ciężki ruch samochodowy

Krzysztof Gielnik, Główny Technolog Betonu
w Lafarge Kruszywa i Beton

Ekspert radzi

Betony z linii Artevia™ Kolor to produkty finalne, gotowe do wykorzystania na budowie. Przed ułożeniem betonu należy jednak odpowiednio przygotować podłoże, a gotową powierzchnię zabezpieczyć środkiem impregnującym, co jest częścią technologii Artevia™ Kolor. Kolorowe powierzchnie wykonane zgodnie z technologią Lafarge są trwałe i bardzo estetyczne pomimo intensywnej eksploatacji.

 

Leave a Reply